Categories Fără categorie

Istoria vehiculului electric

Vehiculele electrice sunt uneori numite „masinile viitorului”, iar vanzarile continua sa creasca, dar originile lor sunt mai vechi decat ati putea crede. Aflati despre istoria – si viitorul – vehiculelor electrice.

Vehiculele electrice sofisticate si puternice de pe drumurile noastre de astazi au fost dezvoltate la acest standard dupa mai bine de doua secole de descoperire stiintifica, inovatie si improvizatie.

Dar, la fel ca multe tehnologii care schimba lumea, progresul EV nu a fost liniar, fiind impiedicat si accelerat cu limitari si progrese tehnologice, conflicte globale, fluctuatii economice si legislatie guvernamentala. Desi acum exista vehicule electrice pe drumurile noastre care au o autonomie de peste 500 de kilometri, cu functii de siguranta sofisticate si performante impresionante, aceasta este povestea cum am ajuns aici. In plus, acum ai posibilitatea de a cumpara o statie de la echarged care sa te ajute sa incarci masina acasa.

1828-1884: Inventia vehiculelor electrice

Primul model de vehicul electric a fost inventat in 1828, cand fizicianul si inginerul maghiar Ányos Jedlik a dezvoltat un tip de motor electric pe care l-a folosit pentru a alimenta un model de masina mic. Cativa alti inventatori au creat si masini sau trasuri electrice la scara mica, dar aceste inventii timpurii nu erau reincarcabile.

Din fericire, fizicianul francez Gaston Planté a inventat o baterie reincarcabila plumb-acid in 1859. Aceasta tehnologie a insemnat ca vehiculele puteau stoca in siguranta electricitatea la bord si se putea reincarca cu usurinta, facandu-le un mijloc practic de transport.

Cateva decenii mai tarziu, omul de stiinta francez Camille Alphonse Faure a imbunatatit designul bateriilor reincarcabile de la Planté in 1881 pentru a-si creste capacitatea de incarcare, ceea ce a dus la fabricarea lor industriala pe scara larga. Inventatorul francez Gustave Trouvé a montat apoi una dintre aceste baterii pe propriul sau motor electric imbunatatit si l-a fixat pe o tricicleta engleza James Starley. Si-a condus masina – primul vehicul electric adevarat care transporta oameni – de-a lungul Rue Valois din Paris la 19 aprilie 1881.

Dar inventatorul englez Thomas Parker, care deja electrizase metroul londonez, a fost cel care a construit prima masina electrica de productie in 1884.

Inceputul anilor 1900: lupte pentru putere

La inceputul anilor 1900, multe orase mari au vazut un amestec de vehicule trase de cai si masini cu motor pe strazile lor. Vehiculele cu motor deveneau din ce in ce mai preferate vehiculelor cu cai, pe masura ce autoritatile sanitare si-au dat seama de impactul negativ al gunoiului de grajd acumulat pe strazile orasului. La acea vreme, existau trei tipuri principale de vehicule motorizate care concurau pentru a fi urmatorul vehicul mare: masini alimentate cu abur, masini cu motoare electrice si masini cu motoare cu combustie interna pe benzina (ICE).

Automobilele cu abur nu erau prea practice pentru soferii lor, deoarece aveau nevoie de timpi lungi de pornire cu rezerve regulate de apa pentru a functiona, impiedicandu-le autonomia. Intre timp, noile automobile ICE alimentate cu benzina erau foarte zgomotoase, s-au stricat in mod regulat si au trebuit sa fie pornite manual pentru a porni.